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JOANNE LEIGHTON

Joanne Leighton est une chorégraphe Belge d’origine australienne dont le parcours est étroitement lié à une vision de la danse originale et évolutive, dans un désir constant de dialogue et d’échange. À sa sortie du Centre Chorégraphique National de Franche-Comté à Belfort en mars 2015, elle crée WLDN et œuvre en vue d’une implantation en Ile-de-France.

Danseuse au sein de l'Australian Dance Theater (1986–1991), elle crée sa compagnie Velvet à Bruxelles en 1993. En 1994 et en 2010, elle reçoit le Prix de la SACD Belgique pour son parcours. Ses pièces ont été présentées sur de nombreuses scènes internationales, notamment en Allemagne, Australie, Belgique, Espagne, France, Irlande, Italie, Lettonie, Lituanie, Maroc, Pays-Bas, Pays de Galles, Royaume-Uni et à Cuba.

Au cours de sa direction du Centre Chorégraphique National de Franche-Comté à Belfort (2010 - 2015), Joanne Leighton a créé ces pièces : Made in... Séries, pièce in situ avec 99 habitants créée dans 20 villes différentes en France, Belgique, Allemagne, Australie et à Cuba ; Les Modulables, pièce entre spectacle et installation ; Exquisite Corpse, un cadavre exquis pour 57 chorégraphes dansée par 7 danseurs ; Midori (2003), solo pour Jérôme Andrieu ; Joanne Leighton et le metteur en scène Christoph Frick ont cosigné le spectacle Melting Pot pour 9 jeunes interprètes, tous issus de l’immigration, un échange culturel entre le Theater Freiburg, le CCN de Belfort et le Junges Theater Basel.

En 2011, Joanne Leighton crée Les Veilleurs pour 732 participants à Belfort : une personne chaque matin et une chaque soir auront veillé sur la ville et sa région pendant une heure, au lever et au coucher du soleil, et ainsi de suite pendant 366 jours. Sur ces mêmes principes, Joanne Leighton a remonté cette œuvre chorégraphique pour créer Les Veilleurs de Laval septembre 2012 – septembre 2013; Les Veilleurs de Rennes ptembre 2012 – septembre 2013; Les Veilleurs de Haguenau janvier 2015 – décembre 2015, Les Veilleurs de Freiburg - Die Türmer von Freiburg 20 juin 2015 – 19 juin 2016. Le montage de Les Veilleurs d’Evreux est actuellement en cours avec une ouverture prévue pour le 23 septembre 2017.

En 2015, dans le cadre de WLDN - projet et philosophie - Joanne Leighton poursuit de nombreux projets comme 9000 Pas, sextet dansé sur un parterre de sel sur Drumming, de Steve Reich, créé en janvier 2015. En parallèle, elle instaure une pratique de marche performative avec WALK #1 Belfort-Freiburg, un parcours de 127 kilomètres le long des cours d’eau. En 2016, Joanne Leighton crée I am sitting in a room, quatuor sur le texte éponyme d’Alvin Lucier, présenté en janvier dans la version allemande au Theatre Freiburg puis au CCN de Tours pour le festival Tours d’Horizon.

Actuellement en résidence au Théâtre 71, Scène nationale de Malakoff pour la saison 2016/2017, Joanne Leighton est artiste associée 2015-2017 au Theater Freiburg et en résidence-mission CLEA 2017 à la Briqueterie – CDC du Val de Marne, en partenariat avec la DRAC Ile-de-France et les villes d’Ivry-sur-Seine et de Vitry-sur-Seine. WLDN sera en résidence longue 2017-2019 Paris Réseau Danse - CDC Atelier de Paris-Carolyn Carlson, l’Etoile du Nord-Scène conventionnée danse, micadanses-ADDP et studio Le Regard du Cygne, avec le soutien d’ARCADI Ile-de-France dans le cadre du parcours d’accompagnement 2017-2020. WLDN est subventionnée par le ministère de la Culture et de la Communication.

Les pièces de Joanne Leighton sont produites et présentées au Théâtre 71, Scène Nationale de Malakoff, Art Danse CDC Dijon-Bourgogne, Théâtre Le Merlan Scène Nationale, KLAP Maison pour la Danse à Marseille en France et à l'étranger, en Allemagne au Theater Freiburg… Elle diffuse également ses pièces dans des espaces dits « hors les murs », muséaux par exemple, Les Tanneries - Centre d’art contemporain à Amilly, le Museum für Neue Kunst à Freiburg, urbains tels la Fabrica de Arte Cubano à La Havane, Cuba, le toit de la Chambre des Métiers à Rennes, les souterrains du Fort Mont Bart aux Salines Royales d’Arc-et-Senans...

Photo © Frank Christen

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JOANNE LEIGHTON

Currently based in Paris, Joanne Leighton is a Belgian-Australian choreographer and has lived in Adelaide, Melbourne, London, Brussels, and Belfort. Her professional career is linked to an original, dynamic and constantly evolving vision of dance and her discourse is permeated by an emphasis on dialogue and exchange, both with the public and with her artistic collaborators. Central to her work lies the notion of site, territory and identity, which are for Joanne Leighton interdependant spaces.

After dancing in the Australian Dance Theater (1986-1991), Joanne Leighton moved to Europe. Her company Velvet was established in Brussels in 1994 where she was choreographer in residence at the Raffinery (2003-2005) and the Halles de Schaerbeek (2005-2007). Joanne Leighton has to her credit over twenty dance productions. Her work has been co-produced and presented on many international stages for over 20 years, touring to France, Germany, Belgium, Spain, Ireland, Italy, Latvia, Lithuania, Morocco, Netherlands, Wales, the United Kingdom, Australia and Cuba.

In 1994 and in 2010 she received the SACD Prix for her choreographic work. In 2010 she was choreographer in residence at the National Theatre of Orleans, and at the CDC South Pole in Strasbourg. From 2011 until 2014 she was associated choreographer to the Rive Gauche in Saint-Etienne-du-Rouvray and most recently she is associated choreographer to the Theater Freiburg in Germany (2015 – 2017). She has also been commissioned to create work for international companies such as the Dance Theater of Ireland (2001); in Belgium for Charleroi Danses (2005); in France for the Ballet de Lorraine (2014) and in Switzerland for the company Marchepied (2015).

Directrice of the National Choreographic Center of Franche-Comté in Belfort (2010 – 2015), her works have been performed nationally and internationally in theaters, urban and industriel spaces, art galleries, town squares, on rooftops and presented on screens and smartphones. Over this period she made 7 pieces which include her stage work Exquisite Corpse (2012) an exquisite corpse for 57 worldwide choreographers and 7 dancers ; Made in…Séries, a large scale ‘architecture in movement’ for 99 participants performed in situe and (re)created in France, Germany, Australia, Switzerland, Cuba ; The Modulables (2011), a series of site-specific pieces between installation and performance with an ambulatory public ; Joanne Leighton and the director Christoph Frick co-sign Melting Pot for 9 young performers from immigrant backgrounds, a cultural exchange between the Theater Freiburg, the CCN of Belfort and Junges Theater Basel ; Chair Dances (2010-2015), a virtual digital gallery comprising over 30 short choreographic films involving chairs ; 9000 Steps (2015), is performed by six dancers on a bed of salt to the music of Drumming, Steve Reich.

In September 2011, Joanne Leighton launched her large scale work, The Vigil, a work for 732 inhabitants and performed over 366 consecutive days. Around these same principals this choreography has been mounted for the towns Belfort (2011 – 2012) ; Laval (2012 – 2013) ; Rennes (2012 – 2013) Haguenau (January – December 2015) and in Freiburg, Germany (June 20th 2015 - June 19th 2016).

In parallel to her signature stage piece 9000 Steps, Joanne Leighton has initiated a series of walking pieces with WALK#1 Belfort – Freiburg, where she walked a path between the two Vigil sites by following waterways over 120 kms in four days. Since 2014 these ‘walking dances’ are part of her choreographic practice.

An internationally recognized pedagogue, Joanne Leighton regularly gives lectures and workshops. She has taught for companies such as Jean-Claude Gallotta, Catherine Diverrès, Angelin Preljocaj, Trisha Brown Company, Centre National Danse in Paris, Carolyn Carlson Atelier, Batsheva Company, Charleroi / Danses, WTSA in Tokyo, Need Company, Rosas, Wim Vandekeybus, PARTS, Dansens House in Copenhagen, and most recently the Croatian Institue for Movement and Dance / Zagreb Dance Center. She has also started a practice of teaching performance in art schools such as the fine arts school in Toulouse.

In 2014 Joanne Leighton formed WLDN, project, philosphy and platform for her choreographic research and creation. Interested in finding new ways of being, doing, thinking, working, making and presenting, Joanne Leighton seeks to embrace a radically different approach to access, ownership, and authorship in contemporary dance performance.